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Webbasiertes Eigentraining effektiver als Physiotherapie. (German)
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- Additional Information
- Alternate Title:
Web-based self-exercise is more effective than physiotherapy. (English)
- Abstract:
Background: The use of digital health applications (DiGA) can sustainably improve healthcare. Mawendo is an official DiGA for the treatment of musculoskeletal disorders and offers self-directed web-based exercise programs. Aim of the study: This study investigates whether the Mawendo DiGA is superior to standard physiotherapy in terms of pain reduction and functional improvement. Methodology: In this study 259 patients with an M22 diagnosis (ICD-10) were randomly assigned to the intervention group (IG, 136 patients) with Mawendo or the control group (CG, 123 patients) with physiotherapy. Before and after a 12-week treatment period, the functional status (KOOS-ADL, scale 0–100) and pain intensity (VAS, scale 0–100) were assessed. An ANCOVA model was used for analysis. Results: The IG showed an improvement in functional status of 15.7 points (95% confidence interval, CI [13.7; 17.6]) compared to 3.4 points in the CG (95% CI [1.3; 5.5]). The group difference was statistically significant and clinically relevant (p < 0.00001). The pain reduction in the IG was −22.5 points (95% CI [−25.2; −19.9]) compared to −6.3 points in the CG (95% CI [−8.7; −4.0]). The group difference was also clinically relevant and statistically significant (p < 0.00001). Discussion: The study demonstrates a statistically significant and clinically relevant superiority of DiGA Mawendo over physiotherapy in terms of pain and function. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Abstract:
Zusammenfassung: Hintergrund: Der Einsatz digitaler Gesundheitsanwendungen (DiGA) kann die Gesundheitsversorgung nachhaltig verbessern. Mawendo ist eine DiGA zur Behandlung von Erkrankungen des Bewegungsapparates mit digitalen Übungsprogrammen für ein Eigentraining. Ziel der Arbeit: Diese Studie untersucht, ob die DiGA Mawendo der Standard-Physiotherapie hinsichtlich Schmerzreduktion und Funktionsverbesserung überlegen ist. Methodik: Insgesamt 259 Patienten mit einer M22-Diagnose (ICD-10) wurden randomisiert der Interventionsgruppe (IG, 136 Patienten) mit Mawendo oder der Kontrollgruppe (KG, 123 Patienten) mit Physiotherapie zugeteilt. Vor und nach einem 12-wöchigen Behandlungszeitraum wurden der Funktionszustand (KOOS-ADL, Skala 0–100) und die Schmerzstärke (VAS, Skala 0–100) erhoben. Zur Analyse wurde ein ANCOVA-Modell verwendet. Ergebnisse: Die IG zeigte eine Verbesserung des Funktionszustands um 15,7 Punkte (95 % KI [13,7–17,6]) gegenüber 3,4 Punkten in der KG (95 % KI [1,3–5,5]). Der Gruppenunterschied war sowohl klinisch relevant als auch statistisch signifikant (p < 0,00001). Die Schmerzreduktion in der IG lag bei −22,5 Punkten (95 % KI [−25,2 bis −19,9]) im Vergleich zu −6,3 Punkten in der KG (95 % KI [−8,7 bis −4,0]). Der Gruppenunterschied war ebenfalls klinisch relevant und statistisch signifikant (p < 0,00001). Diskussion: Die Studie belegt eine statistisch signifikante und klinisch relevante Überlegenheit der DiGA Mawendo gegenüber der Physiotherapie bezüglich Schmerz und Funktion. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Abstract:
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